Hvordan fylle opp klangflatene og lytte og lete etter sitt rom i frekvensspekteret - det ble noe av inngangen som Bjørnar ga til en onsdag med masse god lytting og spilling og også videre utvikling og instrumentering på grunnlaget fra tirsdagen. På kvelden var det totalt 17 studenter på "scenen" i Biermannsgården , mens et lite men svært entustiastisk publikum faktisk fikk plass i den innerste delen av stua. Materialet ble samlet i to deler "Den andre sirkel" og "Eksil" - her følger de i soundcloud-spilleren sammen med alle sporene fra de to første dagene.
Takk til August, Kenneth, Håvard, Henrik D, David, Kristine, Margitte, Robert, Gina, Marit, Eline, Claudia, Viktor, Christian, Stian, Henrik H og Asle!
0 Commentaires
Lyttingen kom først - analytisk sådan for å kunne spille seg inn i forhold til ulike parametre på en lyd - tonehøyder, overtoner, teksturer m.m. Så ble det plassering av punkter i sirkler, pingpong, pauser, blokker og flater i en serie etyder med hele besetningen. Så kom flere utfordringer med oppskrifter på strategier for nye stykker eller spillesituasjoner hentet fra LEMURS "Critical Band". Tre mindre kammergrupper oppstod - husorkestret, kammersorkestret og eksilorkestret som komponerte hver sine strategiske verk.
Da er vi endelig i gang med årets verksted med studenter fra Norges musikkhøgskole. 15 studenter skal utforske Drivhusets instrumenter og LEMUR-inspirerte etyder ledet av Bjørnar Habbestad. Så bygger vi det opp mot en konsert på onsdag kl 19.
Forleøpig er det tre låter fra mandagens innledende runder som ligger klar i avspilleren. Resultat av Drivhus-inspirert verksted med vokal-preg (Asles inferno), strengeplanker og annet rart fra Drivhuset (AMV? Du ropte? ) og sist men ikke minst da vi begynte med flere av hovedinstrumentene i "Texas ABC" |
ELVERK - uke 8
Studenter fra Norges musikkhøgskole inviteres hvert år til Drivhuset i Biermannsgården for intensivt verkstedsarbeid. Ulike profilerte musikere inviteres som inspiratorer. I 2024 er det Ruth Wilhelmine Meyer. I 2023 var det Øyvind Brække, I 2022 var det Mathias Eick I ELVERK-prosjektet handler det om musikkverkstedet som arbeidsform også i en profesjonell sammenheng og om improvisasjon, kollektiv komponering og bruk av et utvidet instrumentarium med Drivhusets samling av lydkilder. Prosjektdagene avsluttes vanligvis med med konsert i Biermannsgården, men i 2021 blir det flere interne presentasjoner som senere publiseres her på denne siden - på grunn av Korona-pandemien.
Noen tidligere utgaver er presentert her: ElVerk821 ElVerk 820 ElVerk 819 ElVerk 818 ElVerk 817 ElVerk 816 ElVerk 815 ElVerk 814 Tidligere inspiratorer har vært: 2021: Hilde Holsen 2020: Kenneth Lien 2019 PARALLAX (trio) 2018 Kim Myhr 2017 Andreas Backer 2016 Bjørnar Habbestad 2015 Per Zanussi/ Hayden Powell / Hild Sofie Tafjord 2014 Tore Honoré Bøe 2013 Stian Omenås 2012 Per Oddvar Johansen 2011 Maja S.K. Ratkje 2010 Jono el Grande 2009 Mathias Eick 2008 Tanja Orning Elverk-arkiv:
February 2024
|