FORCJEO - et bestillingsverk for
DRIVHUSENSEMBLET
Hilde Holsen trp + +
Hanne Rekdal fagott + +
Are Lothe Kolbeinsen gitar + +
Jonas Bonde slagverk + +
Anders Kregnes Hansen slagverk + +
Bakgrunn: Drivhuset stiftelsen for musikalsk verkstedsarbeid har gjennom de siste 19 årene vært en pådriver for komposisjonsverksteder med både profesjonelle komponister og utøvere såvel som barn og unge. Utforskingen av nye lydkilder, enkle klangobjekter, elektronikk og en rekke robuste selvbygde instrumenter har gått som en rød tråd gjennom mange prosjekter. Det har blitt laget instrumenter med streng, stryk, blåserør, kontaktmikrofoner og slagverk med tre, metall, keramikk og plast i mange former og varianter. Drivhus-instrumentene fungerer også som klanglige utvidelser i forhold til tradisjonelle instrumenter og som kilde for lydopptak og elektronisk bearbeiding.
Jon Halvor Bjørnseth har vært primus motor i Drivhuset og er den som kjenner instrumentsamlingen aller best. Tidlig i 2017 ble han utfordret av musiker og komponist Gyrid Nordal Kaldestad som spurte om han kunne skrive et verk med Drivhusets instrumentsamling. Kunne han tenke seg å bemanne et drømme-team av musikere som kan håndtere disse originale instrumentene og komponere et verk der de mange lydkildene vokser seg sammen til en større organisme? Med bakgrunn i Komponistforeningens 100-årsjubileum søkte Gyrid Nordal Kaldestad støtte fra Norsk Kulturråd og fikk prosjektstøtte som gjorde det mulig å bestille verket FORCEJO av Jon Halvor Bjørnseth og også gjennomføre verksted, innøving og fremøring med 5 musikere som har en tilknytning til Drivhuset og som nå utgjorde Drivhusensemblet.
Hilde Holsen trp + +
Hanne Rekdal fagott + +
Are Lothe Kolbeinsen gitar + +
Jonas Bonde slagverk + +
Anders Kregnes Hansen slagverk + +
Bakgrunn: Drivhuset stiftelsen for musikalsk verkstedsarbeid har gjennom de siste 19 årene vært en pådriver for komposisjonsverksteder med både profesjonelle komponister og utøvere såvel som barn og unge. Utforskingen av nye lydkilder, enkle klangobjekter, elektronikk og en rekke robuste selvbygde instrumenter har gått som en rød tråd gjennom mange prosjekter. Det har blitt laget instrumenter med streng, stryk, blåserør, kontaktmikrofoner og slagverk med tre, metall, keramikk og plast i mange former og varianter. Drivhus-instrumentene fungerer også som klanglige utvidelser i forhold til tradisjonelle instrumenter og som kilde for lydopptak og elektronisk bearbeiding.
Jon Halvor Bjørnseth har vært primus motor i Drivhuset og er den som kjenner instrumentsamlingen aller best. Tidlig i 2017 ble han utfordret av musiker og komponist Gyrid Nordal Kaldestad som spurte om han kunne skrive et verk med Drivhusets instrumentsamling. Kunne han tenke seg å bemanne et drømme-team av musikere som kan håndtere disse originale instrumentene og komponere et verk der de mange lydkildene vokser seg sammen til en større organisme? Med bakgrunn i Komponistforeningens 100-årsjubileum søkte Gyrid Nordal Kaldestad støtte fra Norsk Kulturråd og fikk prosjektstøtte som gjorde det mulig å bestille verket FORCEJO av Jon Halvor Bjørnseth og også gjennomføre verksted, innøving og fremøring med 5 musikere som har en tilknytning til Drivhuset og som nå utgjorde Drivhusensemblet.
Idéen om Forcejo: "Tittelen FORCEJO betyr drivhus på esperanto og gir samtidig konnotasjoner om noe kraftfullt. Utforskingen av vekst og sammensmeltning i ulike faser vil ligge under som en intensjon i verket. Som et arbeidsredskap vil jeg skape flere skisser utifra ulike modus. Det noterte utgangspunktet utvides i samarbeid med musikerne i en workshop tidlig i prosessen før en større form spikres og sys sammen med nye komponerte overganger og avtalte bindeledd. I noen partier vil grafisk notasjon være nyttig, andre partier med konvensjonell notasjon."
Workshop og prøver: Første samling med musikerne skjedde 6/11 og ble en spennende lyd-reise med mange slags oppdagelser underveis. Ideen til de to første satsene var ganske klar til utprøving: 1. Prolog (Molekyler) Aluminiumsstaver som legges på skumgummi og spilles som klokkespill..... 5 staver ble stemt litt ulikt med bare noen ganske få svingningers forskjell, og ga en egen "kliling" i øregangen når differens-toner oppstod. Jon Halvor hadde laget noen enkle figurer i 5 ulike taktarter som tilsammen danner et komplekst mønster. Testen ga mersmak. 2. Røtter - grafisk matrise Ideen var å musikerne utorske korte lydhendelser - improvisert, men innenfor en ramme som gir noen felles punkter og en viss fortetning som når man følger røttene inn mot en større plante. En matrise med tidsanvisninger ble musikernes partitur i denne satsen - basert på enkle tilfeldighets-algoritmer med innebygget fortetning. Videre utvikling og flere prøver : Med inspirasjon fra første treff ble detaljene for de følgende satser klargjort og prøvd ut gjennom flere treff: 3. Stilk Et hovedsaklig grafisk partitur basert på hendelser i duo-konstellasjoner, men med noen markante og samlende melodiske og rytmiske hendelser som også er notert. Etter en elektronisk hendelse der gitarist Are sampler lyd fra hele ensemblet tvinges det frem en felles slutt som peker mot en stor tykk.... 4. Stamme Etter noen innledende takter i tredelt modus ender man i unison rytme som stort sett varer fram til en frigjørende fermate der musikerne lager en sky av klang. Men som en siste øvre etasje på "stammen" kommer en kronglete rytmisk kanon i 23/8 perioder og som ender i assymetri og den avsluttende satsen... 5. Forgreining Fem linjer som musikerne selv velger, og med grafisk noterte hendelser som musikerne finner sin tolkning av. Går naturlig nok ut i tynt kvist og kvas og luftens pip. |
URFREMFØRINGEN skjedde på festkonserten 14/12-17 som samtidig var sesongavslutning for Drivhusets konsertserie bidrobon, Publikum var lydhøre og ga stor applaus etter konsentrert innsats fra en opplagt kvintett.
Her er lydopptaket: |