Ta opp lyder og spill med iPad-en som et instrument. - gratis app fra Drivhuset
Lydsnapp er en APP som gjør en iPAD til et samplings-instrument. Gjør hurtige lydopptak og spill på lyden med én finger.
Lydsnapp er laget for samspill i små og store grupper og brukes i mange av Drivhusets musikkverksteder som for eksempel LYDATA i Larvik, På Festspillene i Nord-Norge 2019, og DKS-verkstedet Lydsnapp i Nordland våren 2019, som engasjerte 9.klassingene i Vestvågøy og 6.-klassingene i Fauske-området. I denne typen verksteder brukes Lydsnapp når elevene går på jakt rundt om på skolen for å finne spennende lyder å ta opp. Og det innebærer mye samarbeid i små grupper på 4-5 elever som utgjør et lite iPad-band som skal igjennom øving, komponering og minikonsert/presentasjon på Soundcloud og Drivhusets nettsted. Når først appen er lagt ut på alle skole-iPadene blir den også brukt av lærere og elever til andre kreative ting som å lage lydeffekter til hørespill, film, eller live drama på scenen.
Lydsnapp er laget for samspill i små og store grupper og brukes i mange av Drivhusets musikkverksteder som for eksempel LYDATA i Larvik, På Festspillene i Nord-Norge 2019, og DKS-verkstedet Lydsnapp i Nordland våren 2019, som engasjerte 9.klassingene i Vestvågøy og 6.-klassingene i Fauske-området. I denne typen verksteder brukes Lydsnapp når elevene går på jakt rundt om på skolen for å finne spennende lyder å ta opp. Og det innebærer mye samarbeid i små grupper på 4-5 elever som utgjør et lite iPad-band som skal igjennom øving, komponering og minikonsert/presentasjon på Soundcloud og Drivhusets nettsted. Når først appen er lagt ut på alle skole-iPadene blir den også brukt av lærere og elever til andre kreative ting som å lage lydeffekter til hørespill, film, eller live drama på scenen.
BAKGRUNN:
Drivhuset har tidligere laget mange prosjekter der unge deltakere har fått gjøre sampling til dataprogrammer og lydinstallasjoner som i Lydskattejakten, LyDoku, MinnePinne og LyData. Underveis i prosjektene har den bærbare teknologien dukket opp i møte med elevene- enkelte elever kan gjøre egne lydopptak i ulike apper som er mer eller mindre egnet til formålet. Drivhusets mange musikkverksteder hadde lenge brukt ulike former for håndholdt elektronikk-bokser som et «krydder» i tillegg til akustiske instrumenter og tyngre maskiner. Med Lydsnapp ville man legge hovedtyngden i en ny app som skulle bli et lett forståelig samplings-instrument som gjør at den som spiller kan løfte blikket opp fra brettet og engasjere seg i samspill og sosial komponering. Idéen var altså veldig annerledes enn de fleste musikkprogram av sequencer / lydstudio-typen der alle lydene samles av én komponist på én skjerm. Nå skulle iPaden kun være et enkelte instrument i et større band eller orkester, og der hver enkelt lyd må trykkes og styres med fingeren, og ingenting ruller og går helt av seg selv.
Lydsnapp-idéen ble klekket ut av Drivhusets mest aktive verkstedsledere - Isak Anderssen og Jon Halvor Bjørnseth , og etter en stund fikk man kontakt med den rette programmereren for jobben: Henrik Sundt som lagde all koden. Det kom utviklingsstøtte fra Norsk Kulturråd, og i slutten av januar 2018 var appen klar for utprøving i skole-sammenheng - en omfattende verksteds-runde for alle 9.klassinger i Larvik kommune. (se Lydata 2018). Larviks "skolesekk-ordning" som heter Kulturskrinet hadde allerede gjennom flere år samarbeidet med Drivhuset om "Lydata" -altså lydopptak og komponering på data , men ønsket nå en overgang fra datamaskiner til nettbrett.
Det har blitt mange positive reaksjoner på denne første versjonen som var veldig enkel å komme igang med. Den har bare to knapper som endrer hva som skjer når man holder fingeren på lyden :
1. "skrubbing" - en variant av kornete hurtigspoling frem og tilbake i lyden ,
2) "tonehøyde" fri endring av avspillingshastighet og samtidig tonehøyde (båndspiller-effekt)
De to spillemåtene kan fungere samtidig eller hver for seg.
Neste versjon:
De mest opplagte neste steg for Lydsnapp ville være å utvide spillemulighetene. Men man vært litt avventende om hvilke retning man tar i neste utviklingsfase. Det som har jo vært en suksessfaktor med enkelheten som gjør at det bare tar 2 minutter før alle i en klasse kan ta opp og spille av lyder med iPaden. Hva ville skje om det var mange flere valg og muligheter? Ville det bli forvirring og kaos, eller kanskje mer interessant og avansert musikk? Overflaten måtte jo fortsatt være enkel og grei, men kunne man åpne et "level 2"? Det finnes allerede en mengde spennende forslag fra første utviklingsfase til flere knapper med lyd-verktøy som kan aktiviseres, for eksempel filtrering av frekvensområde, ekko-varianter, stereo-panorering, baklengs-vending av hele lydfilen, vibrerende volum eller tonehøyde, legge til to-finger-kontroll på styreflaten og bruk av bevegelses-sensorene m,m,
I tillegg til å utvide selve lyd-verktøyet vil man i en neste fase også oversette koden til mindre smart-telefon-skjermer og til Android og muligens flere platformer. Ulike sammenkoblings-muligheter er det også spennende å utforske. Nå må man ha en ledning fra hver iPad og inn på en lydmikser hvis man skal få samspillet ut på et større lydanlegg. Avspilling via bluetooth er jo mer og mer vanlig, men forsinkelser er allerede merkbart på vanlig avspilling fra én enkelt iPad. Hvis man skulle klare å få mikset mange enheter inn på én og samme bluetooth-strøm blir utvilsomt timing av signalene en litt kompleks teknisk utfordring der man fort stanger mot de tekniske protokoller som er satt av bransjens. Finnes det andre og raskere trådløs-muligheter som duger?
Intern deling av lydsignaler mellom ulike apper på én og samme iPad er også en mulighet Hvis man kunne spille live i lydsnapp mens resultatene blir tatt opp som lydfil i f.eks. Garage band eller Soundtrap så kunne det gi mange musikalske og pedagogiske muligheter til videre miksing. Kan Lydsnapp tilpasses eksisterende systemer for lyd-deling mellom apper som finnes i operativsystemene for hhv Apple og Android?