- Biermannsgården er nok en gang åsted for et kreativt musikkverksted - denne gangen med 12 inspirerte studenter fra Norges musikkhøgskole med "bandnavn" KAMP 22 i samarbeid med sanger og stemme-kunstner Ruth Wilhelmine Meyer. Jon Halvor Bjørnseth fra Drivhuset er vertskap i Biermannsgården og dekker opp med et utvalg av strengeplanker, lydobjekter og rariteter fra Drivhusets instrumentsamling som brukes i komposisjonene på linje med hovedinstrumenter og ikke minst stemmer. For med Ruth Wilhelmine som inspirator får utforskning av stemmens muligheter en sentral rolle i prosjektet, Den som kommer på avsluttende konsert kl 16:00 vil få høre på hvilken måte uvanlige sangteknikker har lokket oss ut på en musikalsk reise som peker vidt og bredt. I skrivende stund gjenstår å forme sluttakkorden, den bestemmes sannsynligvis først et par timer før konserten starter, Kom og bli forundret! Frie og frosne toner, fossefall av lyder og ... selvfølgelig fri entré for den som dukker opp like før kl 16:00 . . . Konserten foregår i Biermannsgården, Maridalsveien 78
0 Comments
MANDAGENS MUSIKK:
Mandagen var preget av kreativ bruk av Drivhusets samling av instrumenter. Hør hvor vi var i det klanglige landskapet:
Deltakere fra NMH KAMP21:
Ester Aasland, Klarinett Anita Antal, Jazzsang Sverre Christiansen, Horn Telma Dagestad, Klaver Markus Dyrud, Jazztrompet Sigrid Gunnarsjaa, Sang Benjamin Rø Haavelsrud, Jazzgitar Anders Egge Jordheim, Jazzslagverk Sander Kolstad, Jazzpiano Ingrid Berg Mehus, Jazzfiolin Barbro Mjelde Solberg, Sang Jonas Thrana Jensen, Jazzbass Aagot Wilse, Jazzsang
Hvordan gikk det med prosjekt ELVERK 822? Jo, vi kom i mål og vi fikk laget helt ferske komposisjoner - ja, vi spilte ogsåpilte coverlåter, og ja vi fikk holde avslutningskonsert i selveste Rainbow studios. som ligger ikke så langt unna Biermannsgården.
Fra tirsdag 22/2 møtte studentene også Mathias Eick. som fortalte sanne historier fra virkeligheten om hvordan han har jobbet siden studietiden og frem til i dag. Mathias utfordret studentene på å komme med låter som vi kunne tolke og gjenskape i vårt eget bilde . Det gikk studentene hjelhjertet inn i , og det ble riktige fine versjoner av musikk fra Kleive, Waits og Eick. Konserten fikk vi lov til å spille i Rainbow studios - et sagnomsust lydstudio som har laget mange klassikere i norsk og internasjonal jazz, og selvfølgelig en masse ulike genre. Etter å høstet fortjent applaus for det som ble en lunsjkonsert for ansette i Rainbow-bygget, bar det tilbake til Biermannsgården for en lett oppsummering av erfaringene - studentene fikk skrive noen velbegrunnede spørsmål og svar som så ble samplet for å ende opp som en egen collage-låt som Jon Halvor fikk mikset ned. En egen remiks fra tirsdags-verkstedet finnes også og legges i åpenhetens navn her i vår Soundcloud-avspiller:
KAMP 20 -ensemblet bestod av :
Eirik Møller Kampen - Sax Maria Holstad Maximov - Slagverk Stian Wiig - Cello Iver Johnson Holsbrekken-Trombone Emte Cathrine Barstad -Trompet Renate Bergersen Søisdal - Tuba Hanna Balsnes -Sang Alexandra Khazaie-Sang Hilja Løvvik -Sang JPR Elise Sløgedal -Sang JPR Ragne Norstein -Sang JPR Markus Kaardal - Gitar Iver Armand Tandseter – Gitar Tobias Fjugstad,Flaate - Bass Hanna Skjerdal -Bass JPR Håkon Endal - Piano Tobias Rønnevig - slagverk Mattis Teigen-Kolerud - slagverk
Sudentene fra KAMP20(Kandidatstudiet i musikkpedagogikk) møtte tidlig på en mandaga og fikk delta i et Drivhus-verksted . Her er musikken så langt: Fra og med tirsdag er Mathias Eick med oss, og skal lage sin vri på prosjektet - mer følger....
Musikkverksted 22.-24. februar NMH studenter fra KAMP19 + Hilde Holsen trompet
Hva skal 13 musikkstudenter gjøre hvis man vil drive kreativ lydforskning, bi-instrumntelt samspill og kollektiv komponering med rom for improvisasjon? Kan man dra til Biermannsgården og Drivhusets musikkverksted nå som landet er i en årelang pandemi? For det er her i den fredete gamle gården i Maridalsveien at tidligere kull fra Kandidatstudiet i musikkpedagogikk (aka KAMP) fra Norge musikkhøgskole har brukt å lage nye lyder og nye komposisjoner i uke 8 hvert år. I 2021 ble det inndeling i små "koronavennlige" grupper kombinert med innspilling, redigering og produksjon via nettbaserte verktøy som viste seg å bli et bra svar på utfordringen...
Det ble 3 trioer og 1 kvartett som fulgte en timeplan der én og én gruppe dro til Biermannsgården for å gjøre live samspill med Drivhusets samling av hjemmelagde instrumenter, elektronikk og skrotperkusjon og i samarbeid med HILDE HOLSEN trompet og Drivhusets leder Jon Halvor Bjørnseth. I mellomtiden fikk de andre smågruppene jobbe selvstendig med improvisasjon og lydopptak inn i det nettbaserte lydprogrammet SOUNDTRAP. Programmet lagrer alt i"skyen" og gjør det mulig å logge seg på fra mange slags enheter - smarttelefon, nettbrett og laptop - og man kan legge på nye lydspor via telefonen mens man er ute i byen eller langt oppe i skogen. Det er også lagt veldig vekt på kreativt samarbeid med chat-funksjoner og sync-muligheter som gjør det mulig for mange brukere å være inne i ett og samme prosjekt mens de redigere ulike lyder og detaljer. Drivhuset har tidligere brukt plattformen i et kreativt samarbeid med 6. trinn på Risør barneskole våren 2020, men dette ble første gang at Drivhuset prøvde å slippe løs et kull med kompetente og teknisk kresne studenter fra landets høyeste musikkutdanningen på et såpass enkelt program - hva ville vi finne ut?
Video fra gruppe 4:
Video fra Gruppe 3:
Og hva ble konklusjonen på den tekniske siden?
Soundtrap har sin sterke side nettopp i den sosiale og nettbaserte dimensjonen og kan vise seg å bli et nyttig verktøy i en del sammenhenger der mange skal dele prosesser og resultater... selv om flere av studentene også oppdaget at man ikke kan forvente alle funksjoner og muligheter fra de store og kostbare musikkprogrammene som Ableton Live, Logic, Cuebase, ProTools el. lign. Men det finnes en masse morsomme muligheter til baklengslyd, pitch-skift, tempo-endringer, og de mest kjente effekter som komprimering, klang, ekko, vreng, LFO-varianter m.m. og de ser ut som en mengde "gitarbokser" som lett kan legges til på hvert spor . Les mer på SOUNDTRAP.
Etter to intense dager i folkemusikkens grenseland … ledet av Kenneth Lien med langeleik og munnharpe … ble det endelig tid til å spille musikken foran et entusiastisk publikum. Tusen takk alle sammen for knakende godt samarbeid der inspirasjonen virkelig flyr på kryss og tvers !
Så kan alle andre også få høre noe av det vi har jobbet med: konsertopptak fra onsdag 19/2-2020:
Oppstarten på prosjekt Elverk 820 ble i begynnelsens preget av Drivhusets instrumenter og metodikk, men utover dagen ble studentene fordelt i 4 grupper som laget 4 ulike verk, og da tok det av i mange forskjellige retninger. Lovende start … bare hør!
Mandagskreativiteten ble besørget av: Henrik Sam Eyde, Øystein Lerø Kongsnes, Frank Hannasvik, Konstantin Ellingsberg Helmers, Jonas Hald, Hedda Hammer Myhre, Johanna Scheie Orellana, Iver Bakke Nydal, Oda Linnea Oliversen, Simen Sjøli, Elvin Venæs, Sanne Linea Vold, Liv Tabita Øgreid , i samspill med Jon Halvor Bjørnseth fra Drivhuset.
I uke 8 også kalt "vinterferieuka" - inviteres 14 unge musiker fra NMH til workshop i 3 dager i Biermannsgården . Her blir det et møte med musikkverkstedet som arbeidsform slik Drivhuset praktiserer det, og i tillegg et møte med den sterkt utvidete folkemusikk-scenen representert ved multiinstrumentalist og kunstner Kenneth Lien. Studentenes hovedinstrumenter : piano x2, gitar x2, fløyte x2, sang x3, trompet, akkordeon, bass x2, slagverk, Avsluttende konsert: onsdag 19. februar 2020 kl 1800 i Biermannsgården, Maridalsveien 78 Praktisk for deltagerne: Det finnes flygel, piano, PA-anlegg, bass- og gitar-amper og trommesett i huset - se flere detaljer på PDF-filen her:
Etter flere dager utprøving, eksperimentering og diskusjon var det godt at det ble konsert!
Virket det som om møtet med et lydhørt publikum ga musikerne en ekstra gnist eller tilstedeværelse? Flere av de partiene som var avtalt som dels planlagt og dels improvisert kom nå ut i en enda strammere og mer poengtert form. Konserten inneholdt først tre kammermusikalske partier der NMH-studentene var fordelt i tre grupper i samspill med hver sin Parallax-musiker: Are, Ulrik og Stian. Så kom en avsluttende kombinasjonsøvelse der Parallax startet som en trio, men ble "innhentet" av resten av ensemblet til en finale med alle sammen i sving. Det kan ikke erstatte det å være tilstede, men vi kan likevel tilby hvemsomhelst å høre de unike lydopptakene her: |
ELVERK - uke 8
Studenter fra Norges musikkhøgskole inviteres hvert år til Drivhuset i Biermannsgården for intensivt verkstedsarbeid. Ulike profilerte musikere inviteres som inspiratorer. I 2024 er det Ruth Wilhelmine Meyer. I 2023 var det Øyvind Brække, I 2022 var det Mathias Eick I ELVERK-prosjektet handler det om musikkverkstedet som arbeidsform også i en profesjonell sammenheng og om improvisasjon, kollektiv komponering og bruk av et utvidet instrumentarium med Drivhusets samling av lydkilder. Prosjektdagene avsluttes vanligvis med med konsert i Biermannsgården, men i 2021 blir det flere interne presentasjoner som senere publiseres her på denne siden - på grunn av Korona-pandemien.
Noen tidligere utgaver er presentert her: ElVerk821 ElVerk 820 ElVerk 819 ElVerk 818 ElVerk 817 ElVerk 816 ElVerk 815 ElVerk 814 Tidligere inspiratorer har vært: 2021: Hilde Holsen 2020: Kenneth Lien 2019 PARALLAX (trio) 2018 Kim Myhr 2017 Andreas Backer 2016 Bjørnar Habbestad 2015 Per Zanussi/ Hayden Powell / Hild Sofie Tafjord 2014 Tore Honoré Bøe 2013 Stian Omenås 2012 Per Oddvar Johansen 2011 Maja S.K. Ratkje 2010 Jono el Grande 2009 Mathias Eick 2008 Tanja Orning Elverk-arkiv:
February 2024
|